Kako pomoći osobama treće dobi prilikom prijave za cijepljenje – uz primjer dobre prakse

Odlučno je cijepljenje zaštitilo građane od mnoštva bolesti koje su nekad bile dio svakodnevice. Situacija nije drugačija sa Sars-Cov-2 tipom virusa. Suočeni s nesigurnošću simptoma i dugotrajnim oporavkom, mnogi polažu nade da će cijepljenjem vratiti mirnu svakodnevicu.

Foto: pixabay.com

Republika je Hrvatska omogućila 5.3 milijuna doza cjepiva s nakanom da zaštiti najugroženije civilno stanovništvo; starije građane te osobe s ugroženim zdravstvenim stanjem, a potom i cjelokupno stanovništvo. Kako prenose članovi stožera, najugroženijih je stanovnika u Hrvatskoj 1.3 milijuna, pri čemu je oko 760 tisuća osoba starije životne dobi. Oni trebaju adekvatnu zaštitu. Primanje adekvatne zaštite – cjepiva – slobodan je čin.

Međutim, da bi ljudi iz ugroženih skupina primili zaštitu, potrebna im je pomoć. Mnoge osobe starije životne dobi izložene su funkcionalin poteškoćama, zbog čega se mogu osjećati kao da im nedostaje okretnosti i pozornosti. Stoga, mnogim će najstarijim sugrađanima trebati pomoć pri ispunjavanju prijave za cjepivo, a potom i tijekom samog odlaska na mjesto cijepljenja. Uz to, mnogi stariji građani često nemaju informatičke vještine potrebne za snalaženje u složenom i često nepreglednom moru informacija. Zbog toga, potrebno je osigurati podršku za one građane kojima jasne i kritički obrađene informacije nisu dostupne (ili ne znaju kako do njih doći).

Valjane su informacije uvjet slobodnoj odluci za primanjem cjepiva; dobrovoljnom činu, kojim se može zaštititi život. U dotičnim uvjetima, kako drugi građani mogu pomoći? Primjer nam dolazi iz SAD-a; savezne države New York.

Ondje, rezervacija se termina za cijepljenje obavlja online putem, zbog čega su mnogi stanovnici zrele dobi dovedeni u slijepu ulicu. Razlog? Manjak informacija te neprilagođenost sustava najugroženijem stanovništvu. Mnogi nisu znali koga pitati, na kojoj adresi potražiti, niti na koji način ispuniti obrasce za prijavu. Dotične su poteškoće uočili mlađi sugrađani; djeca, nećaci, susjedi i prijatelji – zbog čega su odlučili pomoći.

U početku, akciju su pokrenuli preko Facebook grupe jednog susjedstva, gdje su nudili bezuvjetnu pomoć svima koji naiđu na poteškoće tijekom prijave. Broj zahtjeva za pomoć bio je nezanemariv. Ubrzo, oformljena je grupa Help NYC get Vaccinated. Prema procjeni osnivačice, Rebekah Hanousek-Monge, u ovoj je volonterskoj akciji osobno pomogla oko 100 ljudi da prijave termin za cijepljenje. Međutim, sama prijava je nedovoljna. Potrebna je pomoć pri informiranju.

Druga grupa, Covid Vaccine Help – New York osnovana je kako bi podijelila priče i iskustva cijepljenih pojedinaca, s ciljem da razjasne gdje se cijepiti, koga kontaktirati te kako dogovoriti primanje cjepiva. No, osim toga što omogućuju pomoć i zaštitu jedni drugima, građani New Yorka pružaju nam primjer kako se kao zajednica trebamo organizirati i pokrenuti – da informiramo i zaštitimo najugroženije građane, koji bez naše pomoći riskiraju dolazak do adekvatne zaštite.

Krueger, Alyson. ‘I Am Blown Away’: Strangers Are Helping Strangers Get Vaccinated – New York Times (4. veljače 2021.) (https://www.nytimes.com/2021/02/04/nyregion/coronavirus-nyc-vaccinations.html)

Autor: Luka Donadini

Podsjetimo, riječ je o projektu koji ima cilj povećanje kvalitete živote umirovljenika. Nositelj projekta je: Udruge „MI“- Split dok su partneri: Gradovi Split, Solin i Kaštela te udruge Sveti Jeronim, Gradsko društvo Crvenog križa Solin, Udruga maslinara Kaštela Mastrinka te udruga Vita plus- udruga za palijativnu skrb. Kroz projekt je planirano uključivanje 350 umirovljenika iz Splita, Solina, Kaštela i Podstrane. Ukupna vrijednost projekta iznosi 1.918.089,61 kuna, bespovratna sredstva osigurana su iz Europskog socijalnog fonda (85 posto) i iz državnog proračuna (15 posto).

ESF