Takvim pristupom starijim osobama smještenim u ustanovama omogućuje se proaktivno starenje time i učinkovitija zaštita njihovih prava, što je pretpostavka za očuvanje njihova dostojanstva pa tako i kvalitete njihova života u starosti.
Pružatelj usluga starijim osobama koji su korisnici njihovih usluga dužni su im osigurati:
- Dostupnost informacija
- Dostupnost usluga
- Povezivanje i suradnju
- Procjena i planiranje
- Prijem i otpust
- Odlučivanje i samoodređenje
- Privatnost i povjerljivost
- Sigurnost od izrabljivanja
- Restriktivni postupci
- Prigovori i žalbe
- Dobro rukovođenje
- Dobro upravljanje
- Odgovarajuće zaposlenike
- Rad volontera i studenata
- Pristupačnost okoliša
- Uvjete prilagođene korisnicima
- Sigurnost i zaštitu.
Iako država i društvo kroz izradu raznih strategija, zakona i politika donosi propise koji bi starijim osobama trebali osigurati dostojansveno starenje i uživanje svih svojih prava, ipak do kršenja njihovih prava dolazi češće nego kod ostalih dobnih skupina. Neka provedena istraživanja pokazala su da se najčešće krše prava iz kategorije sigurnosti i osobnog dostojanstva što se u ustanovama očituje kroz na primjer ne sudjelovanju na izbor kvalitete prehrane, ograničavanje kretanja, uključivanje u obrazovne tečajeve i slično.
Koliko je god zabrinjavajuć podatak da se prava starijih osoba često krše, što u ustanovama, što u obitelji i u društvu općenito, još više zabrinjava opća pasivnost kad starijih osoba kojima su uskraćena prava u smislu da rijetko traže zaštitu. Stoga još jednom napominjem da su starije osobe ravnopravne u svojim pravima i slobodama sa svakim drugim građaninom, što su svakako i zaslužili, a da bi im se to zaista i omogućilo država i društvo trebaju im osigurati dodatne mjere potpore.
Vesna Dujić, dipl. socijalna radnica
Ravnateljica Doma za odrasle osobe Sv. Frane, Zadar