Zablude koje starije osobe imaju o vježbanju

Neke od zabluda koje često čujemo od starijih ljudi kada je riječ o vježbanju su:

1. Nema smisla vježbati. Ionako sam ostario/la.

Vježbanje i treninzi snage će Vam pomoći da izgledate i da se osjećate mlađe te ostanete duže aktivni. Redovita fizička aktivnost značajno smanjuje rizike raznih bolesti kao što su bolesti srca, dijabetes, Alzheimer, rak debelog crijeva, visoki krvni tlak te prekomjerna tjelesna težina.

2. Stariji ljudi ne bi trebali vježbati. Trebali bi štedjeti svoju energiju i odmarati.

Istraživanja su pokazala da neaktivan život nije zdrav za osobe starije od 50 godina. Neaktivnost često utječe na gubitak sposobnosti starijih ljudi da samostalno obavljaju svakodnevne zadaće što može dovesti do više hospitalizacija, posjeta doktora i korištenja lijekova u slučajevima kad se to moglo izbjeći.

3. Vježbanje me izlaže riziku od padanja.

Redovito vježbanje sprječava gubitak koštane mase i poboljšava ravnotežu te u stvari smanjuje rizik od padova.

4. Prekasno je. Prestar/a sam da bi počeo/la vježbati.

Nikada niste prestari za vježbanje! Ako niste nikada prije vježbali ili ste imali dugu pauzu samo počnite sa laganim hodanjem i blažim aktivnostima.

5. Nepokretan sam. Ne mogu vježbati ni sjedeći.

Osobe vezane za kolica jesu suočeni sa izazovom pri vježbanju ali i dalje mogu podizati utege, istezati se i raditi aerobne vježbe u kolicima da bi poboljšali raspon pokreta i mišićni tonus te unaprijedili kardiovaskularno zdravlje.

Fizička aktivnost je važan dio svakog životnog perioda a iznimno je važna u starijoj životnoj dobi jer redovito vježbanje nam daje energiju, održava našu neovisnost o drugima i ublažava simptome bolesti i bol. Vježbanje može usporiti i neke simptome starenja i osim što je dobro za naše tijelo, također je dobro i za um - utječe na poboljšanje raspoloženja i poboljšava pamćenje. Bilo da ste zdravi ili se suočavate s nekom bolešću postoje mnogi načini održavanja aktivnog života.
Počinjanje s redovitim programom vježbanja ili njegovo održavanje mogu postati izazovom kako starimo. Možda ste obeshrabreni bolešću, trenutnim zdravstvenim stanjem ili ste zabrinuti zbog ozljeda ili padova ili možda niste nikada ni vježbali pa ne znate odakle početi. Ili možda smatrate da ste prestari ili previše krhki ili Vam je vježbanje samo po sebi dosadno i ne smatrate da je to za Vas.
Iako Vam se ovo mogu činiti kao dobri razlozi za odustajanje i za uzimanje linije manjeg otpora, ovo bi trebali biti dodatni razlozi koji bi Vas trebali gurati dalje. Bez obzira na Vašu životnu dob ili trenutno fizičko stanje sigurno ćete imati koristi od treniranja i mali, ali siguran napredak će biti vidljiv jako brzo.

 

Jelena Pavić, prof. kineziologije