Samostalnost u vožnji - do kada i na koji način

Starenjem generacija koje su počele voziti prije pola stoljeća općenito se nameće pitanje sigurnosti u prometu. Samo starenje nije jedini rizični faktor vožnje u starijoj dobi. Statistika zapadnih zemalja kaže kako su starije osobe najsigurniji vozači od svih kategorija.

Tek u 70-im godinama se znatnije povećava rizik od sudara, a zapravo su stariji vozači i u 80-im godinama još uvijek izazvali dvostruko manje nesreća od mladih vozača s tek položenim vozačkim ispitom.Također su osobe starije dobi najsavjesnije u korištenju sigurnosnog pojasa i u pravilu ne piju dok voze.

Starije osobe također nemaju ni osobitu tendenciju ka brzoj vožnji. S te strane ni policija ni članovi obitelji nemaju problema. Ipak se postavlja pitanje sigurnosti vožnje kod starijih osoba jer starije osobe mogu imati kako oslabljeni vid tako i slabije reflekse na iznenadne situacije. 

Nije uvijek jasna granica vremena kad bi starija osoba trebala prestati samostalno voziti. Njihova najveća briga oko odustajanja od vožnje je ostati zatočen u kući s nemogućnosti odlaska kamo oni žele. Ako je obitelj blizu i članovi obitelji su voljni podijeliti zadatke za vožnju kad je to starijoj osobi bitno, onda će i starija osoba sama lakše prepustiti upravljač automobila drugima. Da bi znali kad je osoba spremna za tu promjenu, najbolje je provesti neko vrijeme u vožnji s osobom starije dobi.
Kod sigurnosti starijih vozača važno je da se ne čine dezorijentirani, da ne voze ispod ili iznad dopuštene brzine, da nemaju teškoća s praćenjem svijetla na semaforima te da učestalo ne trube. Znakovi kad je vrijeme za prestanak vožnje starijoj osobi uključuju:
- gubljenje, osobito na poznatim mjestima
- teškoće kod praćenja znakova uz ceste i iscrtanih bijelih oznaka na asfaltu
- sporije vrijeme reakcije
- slabija koncentracija
- starija osoba zove svoje ukućane u pomoć kod vožnje
- skoro izazivanje prometne nesreće.
Važno je primijetiti problem na vrijeme jer tada možemo početi učiti stariju osobu drugačijem načinu prijevoza. Uz bilo koju drugu alternativu prijevoza – taxi, javni gradski prijevoz ili vožnja od strane članova obitelji, bitno je osobi pružiti potporu na način koji osigurava starijoj osobi da i dalje ima osjećaj samostalnosti i stabilnosti.

 

Maja Korunić, radni terapeut