Artritis i svakodnevni život

Artiritis i artroza su česti pratioci osoba starije životne dobi. Artirtis je upala, a artroza degenerativno oboljenje zgloba. Ponekad se dogodi da se kod istog zgloba javi oboje. Koji god naziv izabrali znamo da osoba trpi znatnu bol.

Uz bol ide i nemogućnost uspješnog obavljanja nekih aktivnosti vezanih naš svakodnevni život. Nažalost, često se događa da zbog bolova u zglobovima ljudi imaju problema i s onim vremenom provedenim u spavanju. Dobar je savjet svakodnevno napraviti par laganih vježbi odmah nakon buđenja kako bi organizam bio u startu razgibaniji. Radni terapeut (RT) je tu da osobi pomogne naći način za najbolje korištenje energije kako bi dan završio bez velikih tegoba. Isto tako moguće je  reorganizirati okolinu kako bi se nadvladale teškoće kod izvođenja svakodnevnih radnji. Pomoć je u pravilu jako različita i uglavnom je individualna. 

Kod nekih ljudi artritis ne uzme maha kao kod drugih i mala pomoć im je dovoljna kako bi bili sretni - možemo reći i godinama. Važno je znati da je netko tu tko ima volje i zna kako pomoći.
Radni terapeuti vezano za bolesti zgobova uglavnom se bave poboljšanjem funkcija zglobova ruke ili pak preuređenjem radnog i životnog prostora. U idealnim uvijetima RT rade analizu aktivnosti tijekom cijelog dana te s osobom dogovaraju na koje probleme treba prvo obratiti pozornost. Često je dovoljno u zahodu staviti rukohvate na 2 nivoa za ustati i sjesti na povišenu stolicu kod obavljanja nužde.
Osobe vole i potrebna im je samostalnost. Stoga nam je cilj imati slobodu kretanja gdje god to možemo, a to osobito vrijedi za životni prostor. Danas postoji mnogo različitih pomagala u kuhinji koji i osobama sa smanjenim opsegom pokreta omogućuju samostalnost. Opseg pokreta je često smanjen kod osoba koje pate od artritisa zbog boli i dugotrajnosti upala pa se pomagala za npr. rezanje kruha preporučuju osobama normalno kao i vježbe. Primarna važnost se daje očuvanju pokretljivosti i poboljšanju kvalitete života koliko god je to moguće.
Neke od klasičnih savijeta koji se daju vezano za slobodno vrijeme su recimo igranje neke društvene igre gdje se uz razgovor vježbaju i mali zglobovi šake. Kuhanje je izvrsna aktivnost – ako osoba sama i ne može dignuti i prenositi veliki lonac s hranom svakako može sjeckati mrkvu, luk, češnjak... Priprema različitih jela je zahtjevna motorička radnja stoga je potrebno, koliko god je to moguće, održavati samostalnost u kuhanju jer to znači i veće samopouzdanje te bolju sliku o različitim mogućnostima.
Kad spominjemo vjeru u sebe vrlo je bitno imati dobre obiteljske odnose kako bi osoba mogla imati važnu potporu i pomoć, jer kod starijih osoba uz slabljenje motorike može također biti oslabljeno i samopoštovanje. Bitno je osluškivati i imati volje pomoći u početku jer kasnije postaje teško ostvariti dobru komunikaciju na kojoj se bazira veliki dio pomoći.
Artritis će neupitno narušiti zdravlje osobe na više načina, ali terapeuti su tu da pomognu osobi suočiti se s nekim problemima. Općenito se može reći kako je dobro uzeti više odmora tijekom dana. Također je moguće naći riješenje da se neke stvari naprave na drugačiji način koji bi osobi olakšao funkcioniranje. Otvorenim razgovorom se može zajednički doći do rješenja određenih problema.
Kad spominjemo vježbanje ne smijemo zaboraviti na vježbe disanja kao ni na pijenje dosta vode. Osobe starije od 45 godina polako gube osjećaj žeđi, a zapravo je dokazano da kad čovjek registrira žeđ, već je na desetke stanica dehidriralo. Stoga treba piti vodu i disati katkad punim plućima.
Vježbe joge su jedna od najboljih stvari koje se mogu preporučiti svim generacijama. Neki položaji i vježbe u jogi su odlične za sve osobe neovisno o zdravstvenom stanju, treba ih samo provoditi pravilno i možda u početku uz stručnu pomoć. Vježba s kojom često započinju satovi joge - „pozdrav suncu“ razgibava tijelo i smiruje um.  Ako bilo koje vježbe provodite zajedno s djecom ne samo da ćete se dobro zabaviti nego će i djeca vježbati. Na taj način iznova se poboljšava i emotivno zdravlje osoba s artritisom.
Namirnice koje je dobro konzumirati radi zdravlja zglobova su laneno ulje te svježe mljevene sjemenke zlatnog lana. Poznato je kako u Meksiku ne poznaju bolesti zglobova kao takve jer u prehrani imaju ljutih papričica što im je osnažilo zglobove, ali u umjerenim dozama jer velike količine ljute hrane loše djeluju na probavni sustav. Također, plivanje je sportska aktivnosti koja osobito povoljno djeluje na motorički i probavni sustav. 

Maja Korunić, radni terapeut