Plesom do zdravlja

Zašto ples? Koje su dobrobiti za zdravlje? Saznajte više u nastavku članka

Živimo u sjedilačko doba. Tjelesna aktivnost nedovoljno je zastupljena u svakodnevnom životu. U profesionalnom radu i u slobodno vrijeme - sve se manje krećemo. Živimo ubrzano: nastojimo obaviti što više poslova u što manje vremena, pretežno sjedeći. I društvene tendencije sve više smanjuju potrebu za kretanjem (automobili, javni prijevoz, radni zadaci uz računalo…) pa možemo s punim pravom utvrditi da smo zanemarili tjelesnu aktivnost, a time i zdravlje.

Zašto ples?

Ples je tjelesna aktivnost, ali ples je i zanos, opuštanje i razigranost. Tajna čarolije plesa i njegova raskoš leže u njegovoj multidimenzionalnosti. Kroz ples se krećemo, ali i zabavljamo, odličan je kao mehanizam opuštanja i istančan kao umjetnički izražaj. U plesu je na najljepši mogući način izbalansirana fizička i psihička dobrobit. Kroz pokret tijela, ritam i ponavljajuće obrasce, ples pozitivno djeluje na psihičko zdravlje. U istom smislu, kao obilježje plesa, djeluje i spontanost odnosno mogućnost kreativnog izražavanja. U povijesnom kontekstu poznato je da je ples jedan od najstarijih oblika izražavanja ljudske kreativnosti. Još u neolitsko doba ples je bio izraz duhovnosti, tehnika za izražavanje ljudske svijesti i povezivanje s „božanskim“. Arhetipske motive obrednog plesa nalazimo sačuvane u folklornoj baštini, suvremenim plesnim oblicima, ali i društvenim plesovima. Svaka kultura ima svoj način izražavanja kroz ples. Danas je ples tjelesna aktivnost, zabava ili umjetnički koncept. Kroz umjetnost, ali i kroz prepuštanje, ples je i danas oblik povezivanja sa sobom samim.

Ples i zdravlje

Općenito govoreći, tjelesna aktivnost podiže razinu serotonina. Međutim, kada vježbanje, odnosno tjelesna aktivnost postaje i zabava, dobrobiti se višestruko povećavaju: raste samopouzdanje, smanjuje se napetost, poboljšava raspoloženje, pojačava motivacija i podiže razina energije. Povećava se lučenje serotonina, a smanjuje razina kortizola (hormona stresa). Kroz pokret tijela, ritam i ponavljajuće obrasce, ples pozitivno djeluje na psihičko zdravlje. U istom smislu, kao obilježje plesa, djeluje i spontanost odnosno mogućnost kreativnog izražavanja. Sa zdravstvenog stajališta, odnosno iz perspektive fizičkog zdravlja, ples rekreativnog i sportskog karaktera može povećati ili vratiti gibljivost, smanjiti rizik pojave bolesti dišnog, kardiovaskularnog i lokomotornog sustava, posredno utječe na smanjuje masnoće u krvi, utječe na snižavanje povišenog krvnog tlaka. Kroz biokemijske mehanizme utjecaja na lučenje kortizola, ples prevenira i umanjuje stres i djeluje u smislu jačanja imuniteta. Osim toga, povećava tjelesnu snagu i izdržljivost, povećava fleksibilnost zglobova i kralježnice. Kao i svaka druga tjelesna aktivnost može pozitivno djelovati u prevenciji osteoporoze. Ples pomaže u borbi protiv depresije, povećava pokretljivost donjeg dijela leđa (posebno latinoamerički plesovi), poboljšava ravnotežu tijela, smanjuju razinu kortizola (hormona stresa), pomaže u borbi protiv inkontinencije zbog aktiviranja mišića zdjelice. Također, pomaže u borbi protiv pretilosti, kao i sprečavanju pojave prekomjerne tjelesne težine. Osim toga, ples povećava fleksibilnost i opseg pokreta, oblikuje i učvršćuje tijelo i podiže naše samopouzdanje. Niz studija svjedoči o tome da ples ima višestruke pozitivne učinke na naše zdravlje, odnosno na naše na fizičke i kognitivne sposobnosti. Najvažnije pozitivne karakteristike i uloga plesa:

Dobrobit za tjelesno zdravlje:

  • ritmična aerobna i kardio-vaskularna vježba;
  • razvijanje osjećaja ravnoteže;
  • razvijanje motoričkih sposobnosti;
  • razvijanje osjećaja za koordinaciju;
  • povećanje fleksibilnosti zglobova;
  • povećanje tonusa mišića;
  • povećanje potrošnje energije.
  • Kognitivna i psihička dobrobit:
  • stvaranje poticaja za bavljenje tjelesnom aktivnošću, odnosno sportom;
  • smanjenje napetosti i anksioznosti (kroz kreativni pokret);
  • unaprjeđenje kognitivne sposobnosti- sudjelovanje u tjelesnim aktivnostima (pozitivan učinak na memoriju i koncentraciju);
  • unaprjeđenje sekvencijalnog procesa misli;
  • povećanje samosvijesti i samopouzdanja;
  • poboljšanje kvalitetu sna;
  • poboljšanje raspoloženja;
  • pozitivni učinci u borbi protiv depresije.

Posredna i neposredna uloga u prevenciji: pretilosti, bolesti lokomotornog sustava, bolesti kardiovaskularnog sustava, šećerne bolesti, osteoporoze, bolesti dišnog sustava te depresivnih i anksioznih poremećaja.

Ples je odličan izbor tjelesne aktivnosti jer nam pomaže u savladavanju dvije najkritičnije točke s kojima se susrećemo kroz pokušaje uključivanja tjelesne aktivnosti u svakodnevni život, a to su: motivacija i kontinuiranost provođenja. Kako ples asocira na zabavu i ležernost, a ne na kruto poštivanje pravila i disciplinu, lakše je savladati početni otpor prema uključivanju tjelesne aktivnosti (plesa) u svakodnevni život. Obilježja kao što su: multidimenzionalnost, glazba, izražavanje emocija, mogućnost odmaka od svakodnevnih obrazaca, pogoduju kontinuiranosti njegovog provođenja. Pogodan je kao oblik tjelesne aktivnosti (i zabave!) za sve dobne skupine. Može biti zahtjevan onoliko koliko to sami želimo i koliko nam tijelo dozvoljava.

Djeca i ples

Većina djece uživa u plesu jer se naprosto – osjećaju dobro! Dječja spontanost kroz ples dolazi do punog izražaja. Ples može biti i igra i iz tog razloga pogodan je za djecu. Pozitivno utječe na razvoj motoričkih sposobnosti, pokretljivost, ravnotežu, usklađenost tijela i uma. Pozitivno utječe na izgradnju samopouzdanja. Zabava i glazba dodatni su poticaj za dječju kreativnost i način su poticanja tjelesne aktivnosti kod djece.

Glazba kao dio plesa

Poznato je kako glazba pozitivno utječe na ljudsko zdravlje. Opuštajuća glazba, sama za sebe, ima ulogu u savladavanju napetosti. Dinamičnija glazba potiče raspoloženje i podiže razinu energije. Glazba utječe na puls, ritam disanja, tonus mišića, smanjuje osjećaj boli, utječe na biokemijske procese te na taj način na naše psihičko i fizičko zdravlje. U kombinaciji s pokretom tijekom plesa, ovi učinci se višestruko pojačavaju. Plesom upoznajemo svoje tijelo, ali i svoje unutarnje stanje. Možete plesati sve: salsu, tango, jazz dance, klasične plesove, trbušni ples, hip-hop. Plešite sami ili u društvu, kroz organizirane aktivnosti, u svom domu ili na zabavi. Jednostavno: pustite glazbu i prepustite se...

Izvor: stampar.hr

Članak pripremila: Ana Puljak, dr. med.,spec. javnog zdravstva, voditeljica Odjela za promicanje zdravlja