Stariji vozači za volanom bez liječničkog pregleda

Automobili godišnje moraju proći tehnički pregled na temelju kojeg se obavlja registracija vozila. Međutim, isto ne vrijedi za vozače, što je posebno problematično u slučaju starijih vozača. O ovoj delikatnoj temi već smo pisali

Naime, kao rezultat ustupka Sindikatu umirovljenika, prošle je godine u okviru Zakona o sigurnosti u prometu ukinuta obveza redovitog liječničkog pregleda za vozače starije od 65 godina. Kao temeljne razloge za svoje zahtjeve Sindikat umirovljenika ističe dobnu diskriminaciju i visoku cijenu liječničkih pregleda. 

Specijalisti medicine rada izražavaju zabrinutost ovakvim razvojem događaja. Prebacivanje odgovornosti za zdravstveno stanje starijih vozača na liječnike obiteljske medicine smatraju nepouzdanim, što potkrjepljuju brojnim primjerima iz prakse. Ističu kako brojni umirovljenici ne posjećuju redovito svog liječnika, što onemogućava detekciju raznih bolesti i stanja, poput demencije, poremećaja pažnje, vida itd. Navode također i poražavajuće statistike o ulozi starijih vozača u prometnim nesrećama u Hrvatskoj: navodno su stariji vozači u 2013. godini skrivili ukupno 2900 nesreća s 38 poginulih, a u 2014. godini je navodno više od 100 osoba starijih od 65 godina život izgubilo u prometu. 

Prometni stručnjak dr. Željko Marušić izražava zabrinutost sadašnjim stanjem te smatra kako je trenutno zakonsko rješenje nelogično, štetno i potencijalno pogubno. Po njegovu mišljenju, u prometu je potrebno jednako tretirati i potencijalno neispravan automobil i zdravstveno upitan ljudski organizam. Smatra kako je godišnji zdravstveni pregled nužan kod osoba starije dobi. 

Dalje, navodi kako nestručnjaci nerijetko zagovaranjem kratkoročnih ušteda proizvode milijunske društvene štete. Ako se već željelo olakšati pritisak na umirovljeničke budžete, država je trebala preuzeti obvezu subvencioniranja godišnjeg zdravstvenog pregleda starih vozača. Sustav prometa iznimno je kompleksan, s izravnim utjecajima na gospodarstvo, zdravstvo i opću sigurnost neke zemlje, pa s njegovom regulativom ne bi smjelo biti nikakvih provizornih i sumnjivih rješenja, ističe Marušić. 

Izvor: Slobodna Dalmacija